Friday, May 15, 2009

Bab 6 : Pengenal Kepada Hakikat Insan - Pertama

6. PENGENAL KEPADA HAKIKAT INSAN19 PERINGKAT


Menurut Tuan Guru Sheikh Abdul Kasim, pengenal kepada sebenar-benar diri (atau hakikat insan) itu 19 peringkat . Pengenal ini juga disebut sebagai KAJI DIRI. Tuan Guru berpesan supaya kaji diri ini diulang-ulang pagi dan petang, siang dan malam, susah dan senang sehingga FAHAM kesimpulannya dan TAHKIQ segala yang ditunjukkannya (yakni dapat menerangkan kesimpulannya dan faham pula kesimpulan kalimah Tauhid).

Pertama :

20 perkara yang WAJIB iaitu bangsa diri, keadaan diri dan kelakuan diri.

Bil 6 sifat yang dinamakan BANGSA diri

1 Ada aku dapat tiadanya.

2 Ada permulaan.

3 Berubah-ubah.

4 Seumpama aku dengan sekalian alam.

5 Kekurangan.

6
Berlapis dan bersusun.

7 sifat yang dinamakan KEADAAN diri

7 Berkuasa dengan tulang, urat, darah, daging dan otak benak.

8 Berkehendak dengan hawa nafsu

9 Mengetahui dengan hati dan perguruan.

10 Hidup dengan nyawa.

11 Mendengar dengan lubang telinga.

12 Melihat dengan biji mata.

13 Berkata dengan lidah, huruf dan suara.


7 sifat yang dinamakan KELAKUAN diri

14 Kelakuan kuasa dapat aku berkuasa

15 Kelakuan berkehendak dapat aku menghendaki

16 Kelakuan tahu dapat aku mengetahui

17 Kelakuan hidup dapat aku memelihara diri.

18 Kelakuan mendengar dapat aku mendengar

19 Kelakuan melihat dapat aku melihat

20 Kelakuan berkata dapat aku berkata.

No comments:

Post a Comment